صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

رنگها در طراحی سایت


 

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت با تحلیلی بر کتب روانشناسی رنگهای پنتون، رنگها برای زندگی بهتر اثر مری لامبرت، هارمونی رنگها اثر تینا ساتن و کتاب مدریریت رنگ برای طراحان دیجیتال از انتشارات For.Dummies نگاشته شده است.

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت   با طراحی دیجیتال و یا حتی طراحی کلاسیک تفاوت چندانی ندارد. اصولا برای انتخاب رنگ در طراحی سه کتاب مرجع Color the Dreams و The Psychology و Word and Image هر سه نوشته Carl Jung روانشناس سوئدی مورد استناد قرار میگیرد. یونگ یکی از روانشناسانی بود که برای اولین بار از رنگ برای پی بردن به عواطف و احساسات و رنج های آدمی استفاده کرد.

نکته ای که استفاده از رنگها در طراحی سایت را با طراحی روی کاغذ متمایز میکند. تفاوت رنگ و نور است. در طراحی دیجیتال و طراحی وب ما از سه نور قرمز، سبز، زرد برای ایجاد تصاویر استفاده می کنیم. هرکدام از این سه نورها 255 شیب رنگی در اختیار ما قرار میدهد که عملا بیش از شانزده میلیون رنگ مختلف برای طراحی در اختیار ما قرار می گیرد.

برخی از شیب رنگ ها برای چشم انسان قابل تمایز نیست.

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت

برای طراحی سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و... استفاده کرد. همانطور که گفتیم رنگ با نور متفاوت است. هنگامیکه صحبت از رنگ های مکمل، مشابه و مانند آن میشود منظور ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ است. دایره رنگ دایره ای است که ابتدا با سه رنگ اصلی آبی، زرد، قرمز در سه قسمت مساوی پر میشود. سپس با ترکیب این سه رنگ حاشیه بین رنگ ها را پر می کنند. ترکیب دو رنگ کنارهم در دایره رنگ و ایجاد رنگ جدید میتواند تا بینهایت ادامه یابد.

 

برای انتخاب رنگ مناسب در قسمت های مختلف سایت، ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد. از میان ابزار های آنلاین موجود ابزار Color Wheel از مجموعه ابزارهای شرکت ادوبی خالق فتوشاپ یکی از بهترین ها است. این ابزار در آدرس https://color.adobe.com/create/color-wheel بصورت یک ابزار آنلاین رایگان در دسترس است. با کمک این ابزار میتوان برای قسمت های مختلف سایت انتخاب رنگ را انجام داد.

 

اصولا با هر روشی که بخواهید رنگ های سایت را انتخاب کنید. باید ابتدا یک رنگ یا تم اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ های مانند آبی برای سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودکان، رنگ بنفش برای سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای سایت های فروش محصولات آرایشی زنانه بصورت پیش فرض توسط اغلب افراد رعایت میشوند.

هنگامیکه مشتری به شما مراجعه میکند و از قبل رنگ سازمانی خود را انتخاب کرده است. شما دیگر نمیتوانید براساس الگوی فوق رنگ ها را انتخاب کنید. اگر رنگ سازمانی شرکتی با رنگ های از پیش تعیین شده تفاوت داشت شما باید با کمک رنگ های مشابه و مکمل ترکیب رنگ سایت را به سمتی ببرید که حس خوبی به مشتری القاء کند.

مثال: شرکتی در حوزه انرژی با فیلد کاری استخراج گاز طبیعی و فراوری و فروش آن به شما مراجعه میکند و رنگ سازمانی خود را زرد اعلام میکند. این شرکت از قبل کارت ویزیت و سایر ملزومات اداری را براساس این رنگ سازمانی خریداری کرده است و امکان تغییر رنگ سازمانی خود را ندارد. در این حالت شما میتوانید با استفاده از رنگ هایی مانند آبی و مشکی بعنوان رنگ مکمل و از رنگ نارنجی بعنوان رنگ مشابه زرد در طراحی استفاده کنید. ترکیب این چهار رنگ میتواند سایتی زیبا ایجاد کند.

 

 

 

نکته : برای طراحی بخش اصلی محتوا که غالب آن متن است از پس زمینه سفید و رنگ مشکی برای فونت استفاده کنید. برخی از سایت های ایرانی از رنگ طوسی برای فونت بهره می گیرند. اینکار از نظر گرافیکی غلط است. رنگ طوسی بعنوان رنگ نوشته از نظر روانشناسی به معنی بی اهمیت بودن و مرده بودن موضوع است. قطعا ما نمیخواهیم چنین حسی را به مشتریانمان القاء کنیم.

نکته : رنگ طوسی بعنوان رنگ خنثی در گرافیک وب بسیار کاربرد دارد. ولی استفاد از آن بعنوان رنگ نوشته غالب سایت میتواند خواننده را خسته کند. 

برای اطمینان از صحت این حرف کافیست در گوگل عبارت graphic tutorial را جستجو کرده و ده سایت اول را در مرورگر خود باز کنید. تمام سایت های مطرح از رنگ فونت سیاه خالص در پس زمینه سفید خالص بهره میبرند.

در سایت  رایان شما رنگ سازمانی سبز را در هدر مشاهده می کنید. لوگو سایت با رنگی کمی تیره تر همراه با رنگ سفید بعنوان رنگ خنثی طراحی شده است. رنگ فونت نوشته ها در متن مقالات مشکی و رنگ تیتر ها با رنگ سازمانی همرنگ انتخاب شده اند. لینک ها و رنگ هاور آنها از رنگ های مشابه رنگ سازمانی میباشد. در پایین مقالات از رنگ مکمل برای دکمه بخش نظرات استفاده شده است. رنگ مکمل توجه کاربر را به این بخش جلب کند.

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی سایت   طراحی پورتال سازمانی

  

اهمیت و نقش رنگ در طراحی سایت چیست؟

زمانی که نوبت به طراحی سایت شما می‌رسد، انتخاب پالت رنگی مناسب یکی از مهمترین تصمیمات طراحی وب است که باید به آن توجه کرد. رنگ، شناخت برند را ۸۰٪ افزایش می‌دهد. به این معنی که انتخاب پالت رنگی در طراحی وب نه تنها برای مخاطبان خود جذاب است بلکه باعث به یاد ماندن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

انتخاب پالت رنگی مناسب چیزی بیش از داشتن یک سایت زیبا است. رنگ تأثیر زیادی در درک ما دارد و آن را به ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری سایت می‌کند. همچنین رنگ با تاثیر گذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب‌سایت دارای هارمونی رنگ مناسبی نباشد، به‌راحتی احساس خواهید کرد نام تجاری آن برند غیرقابل اعتماد و غیرحرفه‌ای است. و در صورتی که آن وب‌سایت خدمات یا فروشی برای ارائه داشته باشد، در انجام آن احساس ناامنی می‌کنید و به احتمال زیاد خرید را متوقف خواهید کرد.

 

برای استفاده از رنگ ها در سایت باید از چه اصولی پیروی کنیم؟

سفید:

در نرم افزار فتوشاپ رنگ سفید خالص و سیاه خالص رنگ تشخیص داده نمی شوند. بلکه نور و سایه شناخته میشوند. اگر شما سعی کنید با لایه های تنظیمی این دو رنگ را تغییر دهید. نتیجه ای حاصل نخواهید کرد. در طبیعت سفید و سیاه رنگ محسوب میشوند.

کاربرد رنگ سفید در طراحی سایت: رنگ سفید بعنوان فونت روی پس زمنیه های تیره خوانایی بسیار بالایی دارد. امروزه با توجه به تمایل کاربران به استفاده از پس زمینه تیره (نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، 3D max و... در نسخه های 2017 خود از رنگ زمینه طوسی و یا مشکی بهره گرفته اند) رنگ فونت سفید برای فونت بسیار پر کاربرد شده است.

فراموش نکنید که رنگ فونت سفید روی پس زمینه سیاه مطلق چشم را خسته میکند.

گرافیک سفید رنگ چه تاثیری در مخاطب میگذارد: آرامش و امنیت و سلامت و ملایمت

نکته : در طراحی سایت رنگ سفید خالص اغلب برای پس زمینه محتوا متنی سایت استفاده میشود.

سیاه :

بهترین رنگ برای نوشته های غالب سایت در مقالات و متن های طولانی است. بهترین نتیجه رنگ سیاه در پس زمنیه سفید خالص می باشد.

نکته : رنگ سیاه و سفید در طراحی های گورخری و لانه زنبوری و زیگزاگی افراد استیگمات را آزار میدهند.

قرمز:

رنگ زمینه دکمه های CTA میتواند شیب رنگی از قرمز باشد تا کاربران را برای کلیک کردن روی دکمه ترغیب کند.

رنگ قرمز رنگ مکمل مناسبی برای نوار های حاشیه ای نیست. یعنی اگر دیزاین شما آبی یا سبز است از رنگ قرمز برای خط دور یا همان Border استفاده نکنید. اینکار بیننده را عصبی می کند.

رنگ قرمز میتواند بیننده را به یاد مواردی زیر بیاندازد: بستنی یخی، عشق، غذا، لذت، حرارت

شیب رنگ قرمز و میزان ترکیب آن با رنگهای مشابه مانند نارنجی میتواند حس های مختلفی در بیننده ایجاد کند.

مثال: شرکت شانل از رنگ قرمز جگری برای تشویق بیننده به خرید رژلب استفاده می کند. این رنگ در این تبلیغ حس قدرت انتخاب را در مخاطب تداعی خواهد کرد.

رنگ جگری تیره در جای دیگر ممکن است حس کاملا متفاوتی ایجاد کند. مثال در یک سایت عرضه محصولات گوشتی ممکن است باعث شود حس کهنگی را تداعی نماید.

آبی:

آبی و سرمه ای رنگ پس زمنیه هدر سایت های دولتی و آموزشی میباشد. میتوانید برای یک سایت رسمی از این رنگ بعنوان رنگ اصلی سایت استفاده کنید. رنگ آبی تیره با رنگ سفید ترکیب زیبایی را ایجاد می کند.

رنگ آبی میتواند حس های مختلفی را در بیننده تداعی کند مانند : حس سرما، وفاداری، ضمانت

سبز:

رنگ سبز در بنگاه های تجاری به معنای درستی و صداقت در انجام کار است.این رنگ بیشتر در سایت های مربوط به طبیعت و کودکان به کار گرفته شده است. با این حال رنگ سبز رنگ سازمانی شرکت ها و سازمان های مختلفی با حوزه های فعالیت متفاوت در سرتاسر دنیا میباشد.

رنگ سبز در کنار رنگ هایی مانند سفید، مشکی و آبی ترکیب زیبایی ایجاد می کند. برای رنگ مکمک سبز میتوان از قرمز و یا نارنجی استفاده کرد.

زرد :

رنگ زرد کمترین تباین را در پس زمینه سفید دارد. اگر رنگ پس زمینه سایت شما سفید است در داخل مقالات خود از رنگ زرد استفاده نکنید. رنگ زرد بیشترین تاثیر را روی پس زمینه سیاه مطلق از خود ایجاد میکند. رنگ زرد که روی سیاه مطلق قرار داشته باشد. بشدت توجه را جلب می کند.
 بیشتر بدانید:
طراحی سایت پزشکی   ساخت وب سایت

 

از کدام رنگ ها میتوان در وب استفاده کرد

در بسیاری از سایت های فارسی به 216 رنگی که در وب میتوان استفاده کرد اشاره شده است. این سایت ها از منابعی مانند https://websafecolors.info/color-chart و http://www.color-hex.com/216-web-safe-colors/ این اطلاعات را انتشار میدهند. این اطلاعات برای دوره زمانه ما غلط است. امروزه مانیتورهای بسیار ارزان قیمت هم میتوانند دامنه بسیار وسیعتری از 216 رنگ را پوشش دهند. بنابراین هیچ نیازی به محدود کردن خود ندارید.

سایت https://websafecolors.info/learn توضیح داده است که رنگ های معرفی شده بعنوان 216 رنگ استاندارد وب امروز دیگر فاقد اعتبار هستند.

اصول ترکیب رنگ برای طراحی سایت

حال که با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا شدیم. به معرفی چهار پالت رنگی متداول در طراحی سایت می‌پردازیم. پالت‌های رنگی، طرح‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای طراحی کمک گرفت. در واقع این پالت‌ها از دایره رنگ و کنتراست‌های هفتگانه‌ آن بدست می‌آید. دایره رنگ یکی از ابزارهای پایه طراحی است که در آن رنگ‌ها براساس فرکانس دورتا دور آن چیده شده‌اند و هر دو رنگ مقابل هم، مکمل هم خوانده می‌شوند. در تصویر زیر دایره رنگ را مشاهده می‌کنید.

۱- تک‌رنگ یا رنگ پایه

یک طرح رنگی تک‌رنگ فقط بر اساس یک رنگ پایه بنا شده است و سایه‌ها و رنگ‌های مختلفی با همان رنگ را شامل می‌شود.

۲-رنگ‌های مکمل و آنالوگ

یک طرح رنگی مکمل، پالتی است که از دو رنگ مقابل هم در دایره رنگ استفاده می‌کند که باعث ایجاد یکنواختی در کل سایت می‌شود اما بدون اینکه خیلی یکنواخت به نظر برسد. از این پالت در سایت‌هایی مانند ادارات، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، سایت‌های علمی و اخبار استفاده می‌شود.

۳- رنگ‌های شاد و پویا

این رنگ‌ها می‌تواند از سایه‌های مختلفی از طیف رنگ موردنظر استفاده کند. این رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که انرژی را به کاربر منتقل می‌کنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینه‌اند.

۴- رنگ‌های تاریک و روشن

زمانی‌که شما سایتی برای محتواهای آموزشی و امنیتی طراحی می‌کنید بهتر است از رنگ‌‌های تیره‌تر در قسمت‌های جزئی در سایت استفاده کنید. با توجه به کسب‌وکارتان رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید تا در نگاه کاربرانتان متفاوت به‌نظر بیایید.

رنگ و نحوه ایجاد یک پالت رنگی برای وب‌سایت بسیار ساده و گسترده است. در حقیقت، وقتی صحبت از طراحی رنگ می‌شود مهم‌ترین کار این است که تعادل مناسب را پیدا کنید که برای سایت مناسب باشد. هرچه دانش شما در این زمینه بیشتر باشد طراحی و رنگ‌بندی بهتری در سایت‌تان خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: شرکت طراحی وب سایت    طراحی سایت فروشگاهی

الکسا چیست و چگونه کار می کند؟

ابزار الکسا برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و هم اکنون متعلق به کمپانی آمازون است. افزایش رتبه در الکسا هدف هر مدیر وب سایت است چرا که از طریق الکسا می توان سایت ها را با یکدیگر مقایسه کرد و هر سایتی که رتبه الکسا بهتری داشته باشد از نظر کاربران ارزشمندتر است، از همین رو بسیاری برای کاهش رتبه الکسا از روش های غیر معمول مثل خرید پاپ آپ یا ارسال بازدید کننده فیک از طریق ابزارهای گوناگون استفاده می کنند که شاید در کوتاه مدت باعث افزایش رتبه الکسا شود ولی از طریق اطلاعاتی که الکسا در اختیار شما قرار می دهد می توان فهمید بازدید کنندگان یک سایت واقعی هستند یا خیر.

الکسا رنک بر اساس Global rank و Country Rank تقسیم بندی می شود. Global Rank رتبه سایت شما در کل دنیا است و Country Rank رتبه سایت در کشور حوزه فعالیت سایت است. برای مثال اگر یک سایت فارسی دارید که کاربران آن در داخل ایران قرار دارند به صورت اتوماتیک الکسا رتبه سایت شما را در آن کشور بررسی می کند و با در نظر گرفتن سایر سایت های داخل آن کشور یک رتبه به آن می دهد. فرض کنید سایت شما در Alexa Rank Iran رتبه ۲۳۰۰ است. این بدان معنی است که ۲۲۹۹ سایت با بازدید بیشتر در کشور ایران قبل سایت شما وجود دارد.

alexa rank

چند روش برای کاهش رتبه الکسا

به صورت کلی هر کاری که باعث شود بازدید سایت شما افزایش یابد در نتیجه باعث کاهش رتبه الکسا می شود. در اصل می توان گفت سئو وب سایت باعث کاهش رتبه سایت می شود و همان اصولی که برای سئو سایت گفته می شود می تواند باعث کاهش رتبه الکسا شود.

۱. افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت

هر چه کاربران بیشتر در سایت شما بمانند و صفحات مختلف سایت شما را مطالعه کنند در کاهش رتبه الکسا تاثیر مستقیم دارد. فرض کنید در سایتتان یک مقاله جذاب طولانی دارید یا یک ویدئو دیدنی که باعث بشه کاربران چندین دقیقه وقت برای دیدن آن صرف کنند.

 ۲. مطالبتان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اکثر کاربران اینترنت بیشتر وقتشان را در شبکه های اجتماعی می گذارنند و اگر بتوانید به صورت هدفمند این کاربران را در شبکه های اجتماعی پیدا کنید و با سایتتان آشنا کنید باعث افزایش بازدید سایت شما می شود و در کاهش رتبه الکسا سایت تاثیر گذار است.

۳. محتوا نو و متفاوت

همانطور که در بالا گفتم بیشترین وقت کاربران سایت صرف مطالعه مقاله و نوشته های شما می شود. کاربران آنلاین حوصله زیادی ندارند و اگر مقاله شما تکراری، غیر جذاب و غیرکاربردی باشد فورا از سایت شما خارج می شوند و باعث می شود Bounce rate سایت شما افت کند.

۴. کامنت مارکتینگ

در کنار استفاده از شبکه های اجتماعی تبلیغ کردن مطالب خود در کامنت ها و فروم ها باعث می شود کاربران با سایت شما آشنا شوند و بازدید کننده بیشتری جذب سایت شما شوند. البته دقت کنید این کار نوعی لینک سازی می شود و اگر بیش از حد باشد باعث جریمه سایت توسط گوگل می شود.

۵. ایمیل مارکتینگ

سعی کنید یک خبرنامه در سایت راه اندازی کنید و هر هفته مطالب منتخب سایت را از طریق ایمیل به کاربران اطلاع رسانی کنید. با این کار ارتباط مداوم سایت با کاربران برقرار می شود و کاربرانی که مایل به دریافت آخرین مقالات سایت هستند با خبر می شوند.

۶. تبلیغات گوگل

یکی از بهترین روش ها برای کاهش بازدید الکسا استفاده از تبلیغات ادورز گوگل است که کاربران به صورت هدفمند با سایت شما آشنا می شوند. البته این کار نیاز به یک بودجه مشخص دارد و بهتر است سایت شما جذاب باشد تا کاربرانی که برای آنها هزینه شده است به راحتی از سایت خارج نشوند.

تشخیص منبع بازدیدهای یک سایت با Site Flow

همانطور که در بالا گفتیم بعضی از وبمسترها برای کاهش رتبه الکسا پاپ آپ خریداری می کنند یا بازدید کننده فیک روی سایت ارسال می کنند. الکسا جدولی به نام Site Flow دارد که در قسمت Visited just before نشان می دهد کاربران از چه طریق وارد سایت شده اند. همانطور که می دانید معمولا سایت ها از طریق موتور جستجو گوگل کاربران را پذیرش می کنند و اگر در قسمت Visited just before سایتی به غیر از گوگل بیشترین درصد را داشته باشد باید به ارزش آن سایت شک کرد.

site flow alexa

تبلیغات / دوربین مداربسته برای منزل

دوربین مداربسته برای منزل یکی از بحث هایی است که برای افزایش امنیت محیط های مسکونی در میان ساکنین یک ساختمان یا یک مجتمع مسکونی اتفاق می افتد. سوال اصلی چنین جمع هایی این است که کدام یک از انواع دوربین مدار بسته برای استفاده در منزل مناسب است؟ اگر تا به حال وسیله ای از حیاط منزل شما دزدیده شده است! رانندۀ سر به هوایی با ماشین شما که جلوی در خانه خود پارک کرده‌ بودید، برخورد و فرار کرده باشد! به احتمال زیاد الان در زمره افرادی هستید که برای ارتقای امنیت محل سکونت به دنبال دوربین مدار بسته برای منزل خود میباشید و در عین حال چیز زیادی از آن نمیدانید. مسلما داشتن شاهد صادقی مانند دوربین مدار بسته برای منزل ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد و بنابراین در این مقاله میخواهیم به شما کمک کنیم تا بهترین دوربین مدار بسته برای منزل خود انتخاب کنید.

این دستگاه های کوچک که هر روز هوشمندتر میشوند طوری طراحی شده اند که در شرایط آب و هوایی مختلف مانند برف، باران، دمای هوای بالا یا پایین مقاومت کافی را داشته باشند و این موارد تاثیر بر عملکرد آنها نداشته باشد. به طور کلی نوعی از دوربین مدار بسته برای منزل مناسب است که در وهلۀ اول بی سیم بوده و علاوه بر آن قابلیت ارسال تصویر از طریق اینترنت را داشته باشد. از آنجایی که امروزه وجود شبکه های وای فای در منازل امری عادی به حساب می‎آید؛ وجود چنین قابلیتهایی در دوربین مدار بسته برای منزل شما این امکان را فراهم میکند که به صورت زنده و آنلاین شرایط حاکم بر محل سکونت خود را بررسی کنید.

دوربین مداربسته برای منزل

دیگر ویژگی مهمی که میتواند در انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل شما تاثیر به سزایی داشته باشد، قابلیت ارسال هشدار به تلفن همراه شما است. بر اساس این ویژگی و تنظیمات انجام شده هنگامی که شی یا فردی در منطقۀ تنظیم شده و در محدودۀ دید دوربین حرکت کند پیام هشداری برای شما فرستاده میشود یا در بعضی دوربین ها قابلیت ضبط ویدیویی صحنه وجود دارد. در دستگاههای پیشرفته‌تر حتی این امکان وجود دارد که با استفاده از میکروفن و بلندگوهای تعبیه شده در فضای بیرونی محل سکونت شما هنگامی که پیام هشدار را دریافت کردید توسط تلفن هوشمندتان با فردی که در آن محوطه قرار دارد و سنسور هشدار را فعال کرده صحبت کنید.

بدین ترتیب با انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل خود میتوانید به آسانی و با خیال راحت بر اتفاقات جاری در خانه و حوالی آن مسلط باشید، بدون اینکه حتی نیاز به حضور فیزیکی در خانه باشد. توجه داشته باشید که بعضی از دوربین ها صرفا برای استفاده در محیط داخلی و سربسته مناسب هستند و بعضی دیگر برای فضای بیرونی طراحی شده اند. در این بین دوربین هایی وجود دارند که میتوان آنها را هم در منزل و هم در محیط بیرونی آن استفاده کرد.

 بیشتر بخوانید:   تجهیزات دوربین مداربسته       دوربین مدار بسته بولت

دوربین های مدار بسته که در فضای بیرونی قرار دارند چطور کار میکنند؟

اگر به دنبال دوربین مداربسته برای منزل و به خصوص فضای بیرونی محل سکونت خود هستید. شاید بد نباشد که با طرز کار آنها آشنایی داشته باشید. بیشتر دوربین های مدار بسته امنیتی که در فضای بیرونی خانه یا ساختمان نصب میشوند بی‌سیم بوده و از شبکه رادیویی وای فای استفاده میکنند تا به شبکه خانگی شما متصل شوند. با این کار و با استفاده از اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه شما نصب میشود این امکان را فراهم میکنند تا از هر جایی که هستید که تصاویر آنها دسترسی داشته باشید. اما علاوه بر این مدلها موارد دیگری هم هستند که به کابل و سیم نیاز داشته و از فناوری‌های دیگری مانند اترنت، بلوتوث، اینترنت مرکزی ساختمان و مانند آن برای اتصال به اپلیکیشن و تلفن همراه شما استفاده میکنند.

در انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل خود باید به شرایط نصب آن هم توجه داشته باشید. همانطور که از نامش پیداست دوربین نصب دوربین‌های بی سیم  از همتاهای سیم دار آنها ساده تر است. بدیهی است که برای نصب این دوربین ها نیاز به کابل کشی ندارید. از سوی دیگر مجبور نیستید آنها را نزدیک پورت اترنت نصب کنید بنابراین در جانمایی این دوربین ها با مشکل کمتری مواجه خواهید شد. در مقایسه با انواع دیگر دوربین مدار بسته برای منزل، نصب دوربین های وای فای که با باتری کار میکنند از همه ساده تر است. تا وقتی که در محدوده پوشش دهی روتر شما قرار دارند میتوانید به راحتی آنها را هر جایی نصب کنید؛ بدون آنکه نگران کابل کشی یا اتصال آنها به منبع برق باشید. این دوربین ها معمولا از باتری های قابل شارژ استفاده میکنند که به راحتی قابل تعویض شدن هستند. از سوی دیگر این نقطه قوت آنها در عین حال نقطه ضعف هم به حساب می‌آید، زیرا دانما نیاز به تعویض و شارژ باتری ها دارید و در نظر داشته باشید که این باتری ها در هوای سرد سریعتر تخلیه میشوند. نصب دوربین هایی که با بلوتوث کار میکنند هم ساده است اما مشکل اینجاست که برای اتصال آنها باید در شعاع 13 متری آنها باشید.

توجه داشته باشید که اگر انتخاب نهایی شما در مورد دوربین مدار بسته برای منزل دوربین بی سیم است؛ دوربینی را انتخاب کنید که یا به باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگا هرتز متصل شود. اگر سیگنالهای شبکۀ وای فای خانگی شما ضعیف است بهتر است از یک تقویت کننده سیگنال یا wireless range extender استفاده کنید.

کیفیت تصویر

اگر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته برای منزل شما به قدر کافی خوب نباشد و تصویر واضحی از آنچه که پیرامون محل زندگی شما میگذرد نشان ندهد، عملا بلا استفاده است. دوربینی که کیفیت تصویر آن 720p است تصویر مناسبی را ارائه میکند. اما مشخصا دوربینی که کیفیت تصویر آن 1080p باشد علاوه بر اینکه تصویری با کیفیت بالاتر نمایش میدهد، جزئیات بیشتری را هم فراهم میکنند. میتوان گفت کیفیت تصویر 1080محبوب ترین رزولوشنی است که معمولا افراد در مورد دوربین مدار بسته برای منزل خود انتخاب میکنند. به علاوه نیاز به فضای ذخیره سازی خیلی زیادی ندارد و با کیفیت خوبی از طریق تلفن، تبلت، مانیتور کامپیوتر شخصی و تلویزیون دیده میشود.

دوربین های پیشرفته تری هم هستند که کیفیت تصویر 4K ارائه دهند. اما در وهلۀ اول برای اینکه به خوبی کار کنند باید شبکۀ اینترنت خانگی شما سرعت بالا و سیگنالهای قوی داشته باشد. در غیر اینصورت تصویر دریافتی  شما با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. از دیگر نقاط ضعفی که ممکن است با انتخاب این دوربین مدار بسته برای منزل خود داشته باشید نیاز به فضای ذخیره‌سازی بسیار زیاد و متعاقبا هزینه بالایی که بابت آن متحمل میشوید است.

بیشتر بخوانید:    دوربین مداربسته برای منزل     نصب دوربین مدار بسته                    دوربین مداربسته فرودگاه

دوربین مداربسته منزل

ویژگی های مهم دیگر

علاوه بر کیفیت تصویر هنگام انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل، باید به زاویه دید آنها هم توجه داشته باشید. همچنین قابلیت دید در شب از ویژگی‌های مهم و مفید دوربین مدار بسته برای منزل به شمار می‌آیند. بیشتر دوربین‌ها از ال ای دی‌ های IR یا مادون قرمز برای ارائه تصویر سیاه و سفید در شب استفاده میکنند. اما تعداد دیگری هم هستند که با استفاده از نور سفید حتی در شب و نور کم هم تصویر تمام رنگی ارائه میدهند. بهتر است دوربینی انتخاب کنید که در هنگام تاریکی و نور کم تا شعاع حداقل 12 یا 13 متری دوربین را پوشش بدهد.

تشخیص صدا و حرکت

هنگام انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل باید نیازهای خود را به طور کامل شناسایی کنید تا بتوانید بهترین مورد را خریداری کنید. برخی از دوربین‌هایی که در فضای بیرونی محل سکونت نصب میشوند به حسگرهای حرکت و صدا مجهز هستند. هر گونه حرکتی که در محوطۀ تنظیم شده صورت بگیرد موجب تحریک این سنسورها میشود. در ادامه این حسگرها به دوربین دستور ضبط ویدیو و گاها ارسال پیام هشدار را میدهند. این پیام هشدار میتواند از طریق پیامک، ایمیل یا زنگ زدن به تلفن همراه شما صورت بگیرد.

اگر بخواهید لایه امنیتی دیگری به سیستم امنیتی محل سکونت خود اضافه کنید. میتوانید دوربین مدار بسته برای منزل با قابلیت تشخیص صدا تهیه نمایید. با این ویژگی اگر شخصی بیرون از محدودۀ لنز دوربین یا سنسورهای حرکتی باشد، با استفاده از حسگرهای صدا باز هم متوجه حضور آنها می‌شوید. توجه داشته باشید که میزان حساسیت این سنسورها باید به گونه‌ای تنظیم شود که صدای حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه، ماشین‌های پر سر و صدا و صداهای تصادفی دیگر موجب تحریک سنسور نشوند. در بیشتر موارد وقتی دوربین مدار بسته برای منزل شما مجهز به میکروفن و سنسور صوتی باشد، به بلندگو هم مجهز بوده و امکان برقراری صدا را به صورت دوطرفه فراهم میکند. بدین ترتیب میتوانید با فرد یا افرادی که در آنجا حضور دارند گفتگو کنید.

 

فضای ذخیره‌سازی

از دیگر نکات مهمی که هنگام انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل باید به آن توجه کنید، فضای ذخیره‌سازی است. کاملا مشخص است که ویدیوهای ضبط شده نیاز به فضایی برای ذخیره شدن دارند تا امکان دسترسی مجدد به آنها فراهم باشد. راه‌های زیادی برای ذخیره‌سازی این ویدیوها وجود دارد. به صورت معمول برای صرفه‌جویی در هزینه این ویدیوها تا مدت مشخصی مثلا 30 روز نگهداری میشوند و پس از آن ویدیوهای قدیمی پاک شده و ویدیوهای جدید بر روی آنها ضبط شده یا به اصطلاح overwrite میشوند.

در بعضی از دوربین‌ها امکان تعبیۀ کارت حافظۀ SD وجود دارد. اما مشخصا ظرفیت این نوع حافظه محدود است. هاردهای اکسترنال محبوب‌ترین نوع فضای ذخیره‌سازی در زمینه دوربین مداربسته برای منزل به شمار میروند.

البته باید بدانید که در انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل و ذخیره‌سازی تصاویر آن، معمولا به NVR یا DVR هم نیاز دارید. NVR  شکل کوتاه شدۀ عبارت Netwrok Video Recorder به معنای ضبط کننده ویدیو تحت شبکه میباشد. ضبط کننده NVR  با استفاده از شبکۀ اینترنت، تصاویر ویدیویی را به صورت مستقیما و با استفاده از کابل Cat5 یا Cat6 ضبط می‌کنند. NVR همراه با دوربین‌های مداربسته تحت شبکه IP  به کار می‌رود. به علاوه دو نوع NVR وجود دارد. PoE ، که عموماً با پورت های اترنت (Ethernet) به دوربین‌های PoE متصل میشوند. NVR وای فای (WiFi) که قابلیت اتصال به درگاه NO  را دارند تا امکان اتصال دوربین به صورت بی‌سیم فراهم شود.

نوع دیگر ضبط کننده‌های دیجیتال،DVRها هستند. DVR شکل کوتاه شدۀ عبارت (Digital Video Recorder) است. DVRها به وسیلۀ کابل‌ها و اتصالات کواسیکال تصاویر ویدیویی را ضبط کرده و پیش از ارسال از طریق سیگنال دیجیتال آنها را فشرده می‌کنند. ضبط کننده دیجیتال DVR با دوربین مدار بسته آنالوگ سازگار است.

هزینه

مسلما هزینه از عوامل مهم دیگر در انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل به شمار میرود. بهتر است بدانید که دوربینهای مدار بسته که قابلیت نصب در محیط خارج از منزل را دارند، نسبت به همتایان خود که در محیط سربسته نصب میشوند، گرانتر هستند. مشخصا دوربین ها با ویژگیهای مختلف در بازۀ قیمتی مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها میتوانند خدمات مناسبی را ارائه دهند. اما در نظر داشته باشید که هر چقدر دوربین مدار بسته برای منزل شما هوشمندتر باشد، نیازمند پرداخت هزینۀ بیشتری خواهید بود. مجهز بودن دوربین به ویژگی‌هایی مانند  حسگر حرکتی یا صوتی، تشخیص چهره، اتصال سلولی، ضبط ویدیو به صورت time-lapse ، ویژگیهای مربوط به فضای ذخیره‌سازی، قابلیت اتصال باتریهای شارژی و مانند آنها موجب بالاتر رفتن قیمت و هزینۀ پرداختی شما میشوند.

 

کلام آخر

اولین گام انتخاب بهترین دوربین مدار بسته برای منزل، شناسایی نیازها و خواسته‌هایتان است. سپس با اندکی آشنایی با ویژگیهای مختلف دوربینهای مدار بسته، مانند مواردی که در این مقاله ذکر شد؛ میتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید. یکی دیگر از روشهایی که سریع و مطمئن تر شما را به انتخاب دوربین مدار بسته برای منزل هدایت میکند، کمک گرفتن از متخصصان و نمایندگان فروش این محصولات میباشد. بسیاری از شرکت‌ها مانند مهرتجارت به صورت رایگان در این زمینه به شما مشاوره میدهند و شما تا رسیدن به گزینۀ مورد نظرتان همراهی میکنند.

بیشتر بخوانید:  دوربین هایک ویژن      دوربین مداربسته هایک ویژن       هایک ویژن تهران