مسئله مهم در بحث تولید محتوا وب سایت درک
سلیقه و خواسته های مخاطبان است. تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد در
ابتدا نگاهی کلی به مطالب صفحه باز شده می اندازند و اگر در این نگاه
اجمالی نظرشان جلب نشود،صفحه را میبندند.با توجه به این موضوع در این مقاله
به شما نکات کوچک اما تاثیرگذاری را میگوییم که با توجه به آنها میتوانید
مطالب پر بازدیدی را تولید کنید.
1. به فاصله میان پاراگراف ها توجه کنید
چند راه آسان برای خوش خوان تر شدن مطلب تان وجود دارد. حتی مطالب پیچیده
هم در صورت وجود فضاهای خالی زیاد بهتر خوانده می شوند. در هر پاراگراف
بخشی از یک ایده را، کوتاه – حداکثر در سه، چهار خط – شرح دهید. سعی کنید
بعضی از پاراگراف ها را در قالب یک جمله بگنجانید.
2. از تکنیک لیست سازی و تکه تکه کردن محتوا بهره بگیرید
تکنیک لیست سازی کار انتقال پیام به مخاطب را راحت کرده و به آنها این
امکان را می دهد که با یک نگاه ساده و مرور کلی تمامی اطلاعات را دریابید.
لیست هایی که با استفاده از این تکنیک ساخته می شود به جهت ظاهر متفاوتی که
دارد، می تواند توجه مخاطب را به سادگی جلب خود کرده و در یکنواختی متن
تنوع ایجاد می کند. لیست سازی را می توانید با استفاده از علائمی چون نقطه
تو پر مشخص کنید.
3. برای هر بخش عناوین گیرایی در نظر بگیرید
می توانید پیش از شروع هر مطلبی، عنوان اصلی و عناوین فرعی(میان تیترها)
آن را بنویسید. در وهله اول استفاده از عنوانی تأثیر گذار برای جذب مخاطب
ضروری است. عناوین فرعی قدرتمند خوانندگان را همراه می کند، و مانند یک
عنوان اصلی کوچک آن ها را به پیشروی در ادامه مطلب سوق می دهد. عناوین فرعی
باید علاوه بر آن که خیره کننده باشند، آگاهی دهنده هم باشند. خوانندگان
وب به خوبی درست و غلط را از هم تشخیص می دهند، بنابراین نباید اغراق کنید،
چون در غیر این صورت اعتبار خود را از دست می دهید. گیرایی با سهل گیری
مترادف نیست. بعد از آن که عناوین فرعی را نوشتید آن را مرور کنید تا
بدانید خوانندگان و مرورگرانی که تنها آن بخش را می خوانند چه برداشتی از
آن می کنند. آیا با داستان گیرایی مواجه می شوند؟ آیا لب مطلب را می فهمند؟
4. بخش های اساسی را برجسته کنید
به وسیله برجسته ساختن بعضی از بخش ها (بلد کردن)، بر روی مطلب تان تاکید
کنید. با استفاده از این روش خوانندگان قادرند تا مطلب را به صورت اجمالی
مرور کرده و در یک نگاه متوجه نکات مهم آن شوند.
همه مطالب را برجسته نکنید، چون برجسته
کردن همه ی مطالب فرقی با برجسته نکردن آن ندارد. به جای آن بر روی مطالب
کلیدی تاکید کنید تا خوانندگان بتوانند به سرعت آن ها را فهم کنند. طراحی سایت تهران
5. به متن تان لینک های مفید و مرتبط اضافه کنید
لینک های داخلی افراد را در سایت شما نگه می دارد تا بهترین مطالب تان را
بخوانند. لینک های خارجی نیز نشان می دهد که شما راجع به موضوع تحقیق کرده
اید و می خواهید متخصصان دیگر این حوزه را هم برجسته کنید. محتوای خوب از
هر دو لینک استفاده می کند تا دایره ی مطالعات خوانندگان را افزایش دهد و
به آن ارزش ببخشد.
6. قدرت شماره گذاری را فراموش نکنید
شماره ها راه حلی تأثیر گذارند، چه برای جلب توجه و چه برای جلب همراهی
خواننده. اگر این مسئله را باور نمی کنید سری به محبوب ترین مقالات سایت
های مختلف بزنید. گاهی اوقات می توانید تنها با اضافه کردن شماره به نکات
اصلی بحث تان، آن را گیراتر کنید. برای یک بار هم که شده، این روش را
امتحان کنید. طراحی سایت اختصاصی
8. از عکس ها و زیرنوس های مناسب استفاده کنید
مطالعات نشان می دهد، محتوایی که با عکس همراه است، بیشترین بازدید را
نسبت به دیگر بخش ها در صفحه داراست. اما باید سعی کنید عکسی را انتخاب
کنید که با نوشته تان بیشترین قرابت معنایی را داشته باشد. در کنار آن نیز
از کپشن های مفهومی و کامل استفاده کنید. همین کار کافی است که خوانندگان
تان را به خواندن کل مقاله جذب نمایید.
7. ساختار کلی محتوا را بررسی کنید
اگر از عناوین فرعی، شماره ها، لیست های مؤثر و هر روش دیگری برای برجسته
کردن نکات کلیدی در پست تان استفاده کردید، دوباره آن را بخوانید و از خود
بپرسید که آیا با این تکنیک ها توانسته اید توجه مخاطب را جذب خود کنید، و
یا آیا کلمات مهم و مرتبط را برجسته کرده اید تا خوانندگان خود را برای
خواندن مطلب تان کنجکاو نگه دارید؟ طراحی سایت شرکتی
یکی از رازهای سایت های موفق که دارای رتبه قابل قبول سئو و صفحه اول گوگل هستند داشتن استراتژی در بازاریابی محتوا است . محتوا یکی از اثرگذار ترین مباحث در موفقیت یک سایت است، پس با توجه به اهمیت آن لازم است محتوا با ارزشی تولید شود تا علاوه بر جذب مخاطب، مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار گیرد . در این مقاله قصد داریم شما را با 4 اشتباه رایج در زمینه تولید محتوا آشنا کنیم تا با رفع آنها بتوانید سایت خور را بهبود ببخشید.
1- تولید محتوا تکراری
هرکسی قادر به تولید محتوایی مشابه آنچه اکنون نیز در وب موجود است می
باشد. اما باید از تولید یک محتوای معمولی که مخاطبان بارها در جاهای مختلف
با آن مواجه شده اند به شدت بپرهیزید. قطعا محتواهای معمولی به اندازه
کافی اثرگذار نخواهند بود. شما نیاز به ایجاد یک محتوای غیر معمول، تخیلی،
معتبر و جالب دارید. در عین حال که می توانید در مورد موضوع مشابه با
دیگران صحبت کنید، برای بیان آن باید روشی داشته باشید که توجه مخاطبان خود
را جلب نمایید. با این کار، شما یک حس انحصاری در مخاطبان ایجاد می کنید
که آنها را متقاعد می کند که چنین چشم اندازی را در هیچ جای دیگر نخواهند
یافت. برای انجام این کار به طور مداوم، نیاز به گسترش محدوده ی
خلاقیتهایتان دارید. ساخت سایت
طبق گفته ی اریک کولمن در کتاب خود: " شرکت های موفق در رسانه های اجتماعی بیشتر شبیه به شرکت های سرگرمی، ناشران و یا برنامه ریزان هستند تا به آگاهی دهندگان سنتی."
2- انجام بازاریابی محتوا فقط برای ساخت لینک ها
اگر فکر می کنید که فرایند تولید محتوا و انتشار آن ابزار اصلی ایجاد یک
لینک باکیفیت است، سخت در اشتباه هستید. این طرز تفکر منجر به تولید محتوای
بیهوده و بی کیفیت، با تعداد بالا می باشد که درصورت عدم استقبال کاربران
از نظر گوگل نیز بی ارزش خواهید بود. شما باید به بازاریابی محتوا به عنوان
یک روش فعال تعامل با مخاطبان و ایجاد روابط پایدار مبتنی بر اعتماد و
اقتدار بنگرید. وجود آن در ایجاد ارتباط با مخاطبان و ایجاد انگیزه گفتگو
در مورد نام تجاری بسیار کمک کننده می باشد.
لینک ها برای بقای شما مهم هستند، درست است. اما این همان مکتب قدیمی بهینه سازی می باشد. خدماتی مانند گوگل بر هر چیزی که به نظر یک تاکتیک مناسب برای بازی با سیستم باشد اشراف دارد. در عوض، گوگل به محتوای آموزشی با ارزش، که باعث وفاداری به برند و افزایش شهرت کسب و کار می شود علاقه بیشتری نشان می دهد. با ایجاد این نوع از محتوا به طور طبیعی مجموعه ای از لینک های معتبر مربوطه را خواهید ساخت.
3- ایجاد محتوا فقط در ذهن خود
صاحبان کسب و کار و بازاریابان فکر می کنند که می دانند چه چیزی برای
مخاطبانشان مناسب است و این گاهی منجر به تولید محتوایی میشود که فقط ظاهرا
مناسب است. چیزهایی که شما با آنها مواجه اید در واقع موضوعاتی هستند که
فقط منافع خودتان را تحت پوشش قرار میدهند. اینگونه نتایج یا به هدف
میخورند یا به خطا میروند که عمدتا به خطا خواهند رفت، چرا که شما واقعا
نیاز مخاطبان را نشانه نرفته اید. شما موظف به تولید، انتشار و توزیع
محتوایی هستید که با مخاطبان در مورد مشکلات آنها صحبت کند و یا مطلبی باشد
که پس از خواندن آن به دانش مخاطب افزوده شود.
بهترین راه برای پیدا کردن علاقه مندی
مخاطبان، خواندن انتقادات، جستجو در بحث های رسانه های اجتماعی، بررسی سایت
های پرسش و پاسخ و شنیدن درمورد صنعت خود می باشد. با این کار سوالات و
مشکلات آنها و موانع بر سر راه آنها برای پیدا کردن پاسخ، قابل فهم تر
خواهد بود. با داشتن درک قوی از نیاز های مخاطبان خود، می توانید به طور
واضح آنچه که آنها به دنبالش هستند را تعریف نمایید. ایجاد یک طرح
بازاریابی محتوا با هدف خدمت به آنها ( نه خدمت به خودتان) به مراتب آسان
تر خواهد بود شرکت طراحی سایت .
4- تسلیم شدن در شرایط سخت
ممکن است شما همه کارها را بدرستی انجام دهید و با اجرای بازاریابی محتوا
به هدف بزنید، یک استراتژی بجا داشته باشد، به درستی به آن عمل کنید، به
نتایج خوبی دست یابید و در حال ایجاد سریع محتوای بزرگی باشید، ناگهان ایده
هایتان به پایان می رسد، شکست می خورید ، انرژی و پشتکار خود را از دست می
دهید و هم زمان کیفیت کارتان دستخوش تغییرات قرار می گیرد. بدترین کاری که
در این نقطه می توانید انجام دهید، به خصوص اگر بازاریابی محتوا برای شما
مفید بوده باشد، این است که استراتژی خود را از حرکت باز دارید. این کار می
تواند شما را متحمل هزینه های گزاف کند.
به یاد داشته باشید که
مخاطبانتان به این محتوا وابسته شده اند و این باعث افزایش فروش کسب و کار
شما شده است. هر چقدر هم که شرایط سخت به نظر برسد شما نباید حتی برای لحظه
ای آن را رها کنید. اگر این اتفاق بیافتد زمان آن رسیده که از زاویه جدیدی
به بازاریابی محتوا بنگریم، مثلا به داستان سرایی و یا پاسخ به سوالات
مشتریان که خودشان هم نمی دانند چگونه آنها را مطرح کنند به اضافه ی
تجربیات شخصی و پیروی از رقبا بپردازید، آنچه که آنها انجام می دهند را
ببینید و از آنها بهتر انجام دهید. نکته مهم این است که همیشه نوآوری داشته
باشید و راه هایی را درجهت تازه، جذاب و کارآمد نگه داشتن محتوای خود
بیابید